Wanneer je een bus hebt omgebouwd tot camper moet hij ook worden geregistreerd als camper (kampeerauto) via een keuringsstation van de RWD. Bij het ombouwen moet je daarom rekening houden met de inrichtingseisen die de RDW aan een camper stelt. Daarnaast is het handig om ook aan de inrichtingseisen van de belastingdienst te voldoen. Als je dat doet, betaal je namelijk nog maar een kwart van de wegenbelasting. Dat scheelt nogal!
Inrichtingseisen volgens de RDW (Regeling voertuigen)
De inrichtingseisen die de RDW stelt zijn als volgt:
- In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
- Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
- Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
- Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
- Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.
Inrichtingseisen Belastingdienst
De inrichtingseisen van de belastingdienst zijn wat uitgebreider. Maar financieel dus zeker de moeite waard om hieraan te voldoen, in verband met de wegenbelasting.
De inrichtingseisen die de Belastingdienst aan een camper stelt zijn als volgt:
De ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats (de binnenruimte genoemd) moet een rechthoekig blok kunnen bevatten van minimaal 1,70 meter hoog*, 2 meter lang en 90 cm. breed. In de binnenruimte moeten alle faciliteiten vast zijn aangebracht.
De binnenruimte moet voorzien zijn van:
- minimaal 2 vaste zitplaatsen (dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder)
- een vaste tafel (de tafel mag zo bevestigd zijn hij eenvoudig te verwijderen is)
- slaapplaatsen voor minimaal 2 personen (dit mogen slaapplaatsen zijn die met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder)De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
- bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 1,80 meter lang en minimaal 1,10 meter breed
- bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 1,80 meter lang en minimaal 60 cm breed
- minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
- een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte (het werkblad moet minimaal 60 cm hoog zijn, en voorzien zijn van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
- een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte (dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is).
Let op: Alle faciliteiten moeten op een normale wijze in de binnenruimte te bereiken zijn.
*Wanneer je een bus hebt die lager is dan 1,70 meter (maar wel hoger dan 1,30 meter), dan mag je hem verhogen met een al dan niet uitklapbare. permanent aangebrachte gesloten dakconstructie, waarmee de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 1,70 meter. Bijvoorbeeld een hefdak. Hiermee moet je de minimale hoogte van 1,70 meter bereiken over een lengte van minimaal 1 meter en een breedte van minimaal 90 cm.
Andere punten om op te letten: BPM en rijbewijs
Een camper valt onder de categorie ‘personenauto’. Daarom moet je, afhankelijk van het bouwjaar van de auto, nog BPM betalen als je een bestelbus ombouwt tot camper. De precieze regeling hierover vonden wij lastig terug te vinden. Wat ik ervan begrijp is het BPM bedrag een percentage van de netto cataloguswaarde van de bus. En elk jaar wordt de BPM een stukje afgeschreven. Dus hoe duurder en hoe nieuwer je bus, hoe meer BPM je moet betalen wanneer je hem laat registreren als camper. Ik vermoed dat wij straks nog ergens tussen de €1.500 – €2.000 aan BPM moeten gaan betalen.
En hoe zit het met een camperrijbewijs? Als de camper minder dan 3500 kilo weegt en je niet meer dan 9 personen vervoert (inclusief bestuurder), dan hoef je deze niet te halen. Dan mag je hem besturen met je rijbewijs B. Aldus de site van de RDW.
Wat ontzettend goed van jullie om deze droom te verwezenlijken. Ik blijf jullie graag volgen. Heel veel succes met de voorbereidingen. Groetjes
Ik ben zelf ook bezig met mijn Opel combo tour te veranderen in een mini campertje. Maar ik gebruik hem ook gewoon voor woon-/werk. Ik doe het niet voor het kwart tarief ofzo.
Ik ben van plan om alles zo te maken dat het er ook weer makkelijk uit kan, maar nu las ik ergens dat je volgens bepaalde regels (?) je auto bij controle (van wie?) binnen no-time zonder gereedschap weer terug moest kunnen brengen in de originele staat… Ik snapte er niks van en weet ook niet hoe/wat/waar/waarom en wie dit controleert. Weten jullie daar misschien iets van?
Ik wil wat kastjes vast schroeven maar als dit niet mag…
Groetjes Lara
Bij controle, bv politie met RDW, moet de auto voldoen aan de gestelde eisen, dwz, als hij gekeurd is tot camper dan moet hij altijd en overal voldoen aan de inrichtingseisen…als je het kwart tarief niet hebt aangevraagd hoef je niet te voldoen aan de aanvullende eisen van de belastingdienst maar alleen aan de RDW eisen…