Er is alweer een maand voorbij gevlogen sinds onze eerste blog over het ombouwen van de bus tot camper. Hierin was onder meer te lezen hoe we de ramen in onze Fiat Ducato bestelbus hebben geplaatst en een luifel en een zonnepaneel aan de camper hebben gemonteerd. Uiteraard hebben we de afgelopen maand niet stil gezeten en begint onze zelfbouw camper in spé alweer een stukje meer op ons toekomstige huis op wielen te lijken. We hebben de camper inmiddels geïsoleerd, de wandpanelen zijn geplaatst, de dinette zit er grotendeels in en we hebben een achteruitrijcamera en navigatie laten inbouwen. Niet alles zat mee en ik heb Michel de afgelopen maand ook wel eens wat minder opgewekt aangetroffen dan gebruikelijk…
Naast een update over onze vorderingen van het ombouwen van de bestelbus tot kampeerauto zullen we ook iets meer vertellen over de kosten voor de ombouw naar camper.
Isoleren camper en plaatsen van wanden
Het isoleren van de buscamper in combinatie met het plaatsen van de wandpanelen was een flinke klus. De volgende stappen hebben wij genomen om de camper te isoleren, de wandpanelen te plaatsen en de wanden van de camper te bekleden.
Een lekkere warme trui voor de bus!
– Esmee over het isoleren van de bus met wol –
Isoleren van de buscamper – de wanden en het plafond
Op de wanden hebben we eerst ontdreuningsplaten geplaatst. Hierdoor wordt veel geluid gedempt, bijvoorbeeld het geluid van het dichtdoen van de schuifdeur. Minimaal 70% van de wanden moeten met de ontdreuningsplaten worden bekleed om goed effect te hebben. Deze platen zijn op maat te snijden of te knippen met een schaar en zijn zelfklevend. Vervolgens hebben we schapenwol geplaatst om de temperatuur aangenamer te kunnen houden. Fijn aan isoleren met schapenwol is dat het een vocht regulerende werking heeft. De wandpanelen voor onze Ducato hebben we helemaal zelf op maat gemaakt uit 3,6mm multiplex. Dit was een behoorlijke klus! Zo goed als niks aan de bus is recht. Een deel van de panelen (rondom het zitgedeelte) hebben we bekleed met vilt. Michel zou Michel niet zijn als hij niet zorgde voor een super nette afwerking, maar daar ging wel veel tijd (meer dan gedacht) in zitten. Maar het resultaat mag er wezen :-).




Isoleren van de vloer
De vloer van onze buscamper bestaat uit drie lagen (bovenop de metalen vloer van de bestelbus zelf): het isolatiemateriaal (Agglomer), een multiplex vloer en een afwerklaag (Isomat). Een voordeel van Agglomer als isolatie voor de vloer van de camper is dat het een geluiddempende werking heeft. Een nadeel is echter dat het vocht opneemt. Het is dus heel belangrijk dat de Agglomer helemaal opgesloten zit tussen de onderliggende metalen ondervloer en de betonplex vloerplaat erboven. De metalen vloer van onze Ducato zat vol met gaten, gaten en nog eens gaten, dus Michel had er een leuke klus aan om deze allemaal dicht te kitten. De zijkanten zijn ook helemaal dicht gekit. Bij de achterdeur en de instapbak is het lastig om te zorgen dat de Agglomer helemaal afgesloten zit. Daarom hebben we op die plekken een strook X-trem isolatiemateriaal geplaatst. X-trem is niet geluiddempend, daarom hebben we dit niet voor de hele vloer als isolatiemateriaal gebruikt. Overigens hebben we dit allemaal niet zelf bedacht… de credits hiervoor gaan naar Camperfixx.
De afwerklaag is een Isomat, die net als de Agglomer een geluiddempende werking heeft. De mat hebben we overigens nog niet geplaatst, dit doen we pas als de meeste klussen in de bus geklaard zijn.

Het plaatsen van de dinette in de Ducato camperbus
Hoe een simpel klusje toch niet zo simpel was…
We willen onze kampeerauto straks laten keuren met vier goedgekeurde zitplaatsen. Wij hebben er daarom voor gekozen om de goedgekeurde dinette van Camperfixx in te bouwen. Dit is het enige onderdeel van de zelfbouw buscamper dat we kant en klaar hebben gekocht. Appeltje eitje om te installeren dus, dachten we…
Ik geef het woord even aan Michel:
De dinette van Camperfixx bestaat uit een metalen gordelbok van VSR-Systeme (deze is ook los te bestellen bij Reimo), een dinette van 12mm berkenmultiplex en een set bekleding. Eerst moet de gordelbok in elkaar gezet worden en geplaatst worden in de bus. Hiervoor moeten gaten in de vloer geboord worden en vervolgens kan de bok met beugels aan de onderzijde van de bus vastgezet worden. Helaas komt het metalen frame zonder fatsoenlijke montagehandleiding en ook een boormal ontbreekt. Het was dus nog wel even een puzzel om hem goed te positioneren. Uiteindelijk met wat foto’s van Camperfixx en na wat mailwisseling is het gelukkig toch goedgekomen. We wilden er wel zeker van zijn dat het 100% goed zit; we moeten er straks wel onze kinderen mee vervoeren!
Daarna is de dinette aan de beurt. De 12mm platen zien er netjes uit en er zit een redelijke handleiding bij. Tijdens het in elkaar zetten blijkt echter dat er allerlei montagemateriaal ontbreekt. Er wordt wel een zakje schroefjes bij geleverd om de houten platen aan elkaar te schroeven, maar je moet zelf nog M8 slotbouten erbij kopen bij de bouwmarkt en ook nog andere schroeven halen om de houten zittingen aan het metalen deel te bevestigen. Daar mag je toch meer van verwachten voor die prijs (€1.750,-)! Later blijkt dat je zelf ook nog een stukje 3,6mm plaat moet gebruiken om op te vullen onder de zitting. Anders sluit het niet mooi aan. Oh en by the way: de dinette ziet er in werkelijkheid anders uit dan op de foto’s op de site van Camperfixx. Daar staat een versie met verstelbare hoofdsteunen. Op de versie die wij geleverd hebben gekregen zit een vast kussen als hoofdsteun.
Mocht je ook overwegen om deze dinette aan te schaffen, dan is het raadzaam om eerst even wat foto’s op te vragen van wat je kunt verwachten. Uiteindelijk zit de dinette er netjes in en is alles goed gekomen, maar vergeleken met alle zelfgebouwde onderdelen heeft dit bouwpakket toch beduidend meer tijd (en ergernis) gekost dan verwacht. De bekleding wachten we overigens nog even mee om beschadiging tijdens de verdere bouw van de camper te voorkomen.


Een vette upgrade 🙂
Aangezien onze L3H2 Ducato 6 meter lang is leek het ons heel handig om een achteruitrijcamera te hebben. En als we dan toch luxe gingen doen, hebben we meteen gekeken of we dan ook een navigatie konden laten inbouwen. Voor ons was het een no-brainer bij wie we daarvoor moeten zijn: Björn van B.J. Electronics. Björn heeft onze camper vakkundig voorzien van een goed werkende achteruitrijcamera en een superdeluxe navigatiesysteem voor Europa, waarop ook nog eens dvd’s af te spelen zijn. Dat hebben we Esmee overigens nu nog niet verteld, dan is ze helemaal niet meer uit de bus weg te slaan haha. Daarnaast heeft Björn meteen een aantal USB-aansluitingen op het dashboard geplaatst en een radioschakelaar ingebouwd, waarmee de radio overschakelt naar de huishoudaccu wanneer je stilstaat. Het zit er allemaal supermooi in.

Bus ombouwen tot camper kosten
Mocht je zelf ook een bus willen ombouwen tot camper dan ben je waarschijnlijk wel nieuwsgierig wat voor een kosten daarbij komen kijken. Het hangt er uiteraard vanaf hoe luxe je alles wilt hebben, Wij hebben geprobeerd een zo goed mogelijke balans te vinden tussen comfort, uiterlijk en budget. Aangezien het wel ons permanente huis wordt, hebben we er op sommige punten wel meer geld ingestoken dan we hadden gedaan als de camper voor een paar weken vakantie per jaar was bedoeld. Maar aangezien je iedere euro maar één keer kunt uitgeven, hebben we aan de andere kant ook geprobeerd om niet meer geld uit te geven dan nodig (niet helemaal gelukt ;-)). Nou komt ie dan… onze voorlopige weergave van de kosten voor het ombouwen van de bus naar camper.
Isolatiemateriaal | € 985 |
Dinette | € 1750 |
Luifel | € 800 |
Ramen | € 625 |
Montagemateriaal en gereedschap | € 1125 |
Portapotti | € 65 |
Koelkast | € 670 |
Zonnepaneel en elektra | € 1000 |
Meubels en hout (ook voor wand- en vloerpanelen) | € 1400 |
Keuken (spoelbak, jerrycans etc) | € 150 |
Diesel kooktoestel + verwarming | € 2000 |
Overig | € 850 |
Dit komt dus neer op ruim 11.000 euro aan kosten voor ombouw tot kampeerauto. Onze dinette en het dieselkooktoestel (deze fungeert tevens als verwarming, later meer hierover) zijn vrij prijzig. Ook de koelkast is niet goedkoop. Koop je een simpel gaskooktoestel en een elektrische koelbox dan ben je een stuk goedkoper uit. De bestelbus zelf heeft ons 13.000 euro gekost. En straks moeten we nog BPM betalen.
Update: inmiddels zijn de bedden, de kasten en het keukenblok van de camper ook gereed, te zien in part III. En in part IV lees je meer over het aanleggen van de elektra in de camper en de keuring tot camper bij de RDW.
Hallo evn een vraag over de gordelbok is deze rdw gekeurd voor extra zitplaatsen
Zo ja moet dat apart laten keuren of kan het in een keer als je bus als camper laat keuren
Ik denk er over om er een bij reimo tekopen
M.V.G martin