Welke bus gaat het worden? Dat vonden wij één van de lastigste beslissingen om te maken. Het wordt tenslotte wel je huis. Wij waren er al wel snel uit dat we een bus wilden ombouwen, en niet voor een kant en klare camper zouden gaan. Niet alleen om kosten te besparen, maar ook omdat we hem dan precies zo kunnen inrichten als we willen. De meeste campers zijn immers niet echt ingesteld op een gezin met kleine kinderen. Maar welke bus is dan het meest geschikt? Hier is uiteraard geen eenduidig antwoord op te geven. Iedereen heeft immers andere wensen en een ander budget.
Het is dan ook belangrijk om eerst na te gaan aan welke eisen de bus voor jou moet voldoen. Zo spraken wij een camperbouwer die aangaf regelmatig enthousiaste mensen teleur te moeten stellen, omdat ze dachten hun droombus aan te hebben geschaft, maar deze vervolgens niet geschikt blijkt voor de inrichting die ze in gedachten hadden.
Zet dus eerst je wensen goed op papier. Denk bijvoorbeeld aan:
– Hoeveel slaapplaatsen heb je nodig?
– Wil je vaste bedden of vind je het niet erg om de camper om te moeten bouwen voor het slapen?
– Hoeveel goedgekeurde zitplaatsen heb je nodig?
– Hoeveel opbergruimte heb je nodig?
Afhankelijk van deze zaken kun je bepalen welke lengte, breedte en hoogte je nodig hebt. De breedte bepaald voor een groot deel de inrichtingsmogelijkheden. Wanneer je kiest voor een brede bus, bijvoorbeeld de Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citroën Jumper, dan heb je de mogelijkheid om een vast, dwars bed te plaatsen. Een dwars bed levert ten opzichte van een bed in de lengterichting veel ruimtewinst op.
Hoef je geen dwars bed, of ben je erg lang en is een dwars bed niet echt een optie, dan zijn bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter, Renault Master en Volkswagen Crafter mooie grote bussen om te overwegen. Ook zie je regelmatig dat oude Mercedes bussen (bijvoorbeeld een Mercedes 608 ergens uit de jaren 80) worden omgebouwd tot camper. Deze zijn ook lekker groot en hebben een stoere en unieke uitstraling. Dit zijn dan bijvoorbeeld oude legerambulances geweest en hebben vaak nog weinig kilometers op de teller. Zelf werden we in eerste instantie ook erg tot deze bussen aangetrokken. Uiteindelijk vonden we het toch praktischer en voelde het beter om voor een moderne bus te gaan. Meer rijcomfort en minder belastend voor het milieu. De meeste andere bussen, zoals een Renault Trafic of Volkswagen T5/T6 zijn wat compacter. Prima als je met zijn tweeën reist, maar voor een reizend gezin waarschijnlijk wat aan de kleine kant. Vonden wij in elk geval wel.
Naast je wensen voor het interieur is er nog veel meer om over na te denken. Een grote, brede bus is bijvoorbeeld wel handig voor een dwars bed, maar weer minder handig in smalle straatjes en om te parkeren. Ook weegt hij meer en is het brandstofverbruik hoger dan van een compacte bus.
En dan het budget natuurlijk. Een wat oudere bus scheelt natuurlijk enorm in de aanschafkosten en de resterende BPM die betaald moet worden. Wij hoefden voor onze bus uit 2010 geen BPM meer te betalen. Aan de andere kant is de kans op technische mankementen natuurlijk weer wat groter. Wij hebben zelf in ieder geval bar weinig verstand van auto’s op zich, dus in dat opzicht betalen we liever iets meer voor een bus die motorisch gezien in goede staat is. Het ombouwen doen we dan liever weer zo goedkoop mogelijk, daarover in een andere blog meer.
Onze keuze is gevallen op een Fiat Ducato L3H2. Aangezien wij beide niet al te lang zijn spreekt willen we graag een dwars bed plaatsen, om zo ruimte te besparen voor de verdere inrichting. Een meer standaard formaat is de L2H2 Ducato, maar aangezien we met twee kinderen op pad gaan voor onbepaalde tijd, vinden wij wat ruimte toch wel belangrijk (vooral opslagruimte, we moeten nog wel een beetje wennen aan het minimaliseren haha). Vandaar de keuze voor de brede Ducato, en voor nog een beetje extra ruimte de L3 versie. L4 zou wellicht nog fijner zijn, maar die zijn wat schaarser dus lastiger te vinden. De hoogte H2 is minimaal nodig om aan de inrichtingseisen van de belastingdienst te kunnen voldoen. Daarnaast wil je natuurlijk ook gewoon rechtop kunnen staan, wat mij in een H1 bus nog net zou lukken, maar dat gaat voor de meeste mensen niet op. Check bij je zoektocht wel even goed wat de afmetingen van de specifieke bus zijn. Een L3 Ducato is bijvoorbeeld een stuk korter dan een L3 Crafter.